Gyakornok voltam.

(Nem csak) luxemburgi képek és élménybeszámolók...

„Nem lehet még itt a búcsúzás…” – hangzik el a jól ismert dalban, azonban szomorúan kell ellentmondanom neki: de igen, ma elérkezett számomra a gyakornokság utolsó napja. Az osztályon tegnap már búcsút vettem a kollégáktól és gyakornoktársaimtól, ma délután pedig visszarepülök Magyarországra.

Ez a blog összesen nyolc hónapot ölelt fel, és ezzel az utolsó bejegyzéssel együtt 61 poszt született. Igyekeztem hasznos és érdekes tapasztalatokat megosztani nemcsak a gyakornoksággal és a munkahelyen töltött idővel kapcsolatban, hanem megpróbáltam ötletet adni munkaidőn kívüli programokra is, például azzal, hogy szöveges-képes beszámolókkal illusztráltam egy-egy kirándulást. A továbbiakban is fenntartom, hogy szívesen válaszolok az utánam következő gyakornokok leveleire, de úgyis kapni fogtok egy listát az éppen kint tartózkodó gyakornokok nevével és elérhetőségeivel, tehát őket is bombázhatjátok kérdésekkel. :)

gudbáj maci.jpg

Köszönöm mindazoknak – név szerint Andinak, Gabinak, Dorottyának, Panninak, Marcinak, Lillának, Zsófinak és a Magyar Fordító Osztály főállású fordítóinak –, akik felejthetetlenné tették számomra ezt a Luxembourgban eltöltött fél évet! Köszönet a sok kirándulásért, segítségért, támogatást, bátorításért, a közös reggelikért, ebédekért és a sok vicces pillanatért, amellyel kapcsolatban Gyurit emelném ki, aki egy életművész, és tanulságos történeteivel szórakoztatott minket, gyakornokokat ebéd közben. :)

Kívánok Nektek minden jót, a jövőbeni gyakornokoknak pedig azt, hogy legalább olyan sok élménnyel gazdagodjanak itt kint, mint mi!

Üdvözlettel,

Betti

Összeállítottam egy tartalomjegyzéket, hogy még könnyebbé tegyem az oldalon való tájékozódást. A tartalomjegyzéken kívül a jobb oldalon található címkék és az archívum is segítenek az eligazodásban. Jó olvasgatást!

A gyakornokság előzményeiről

A kiutazásról

A szálláskeresésről

A mindennapi munkáról

Luxiról általában

A kirándulásokról

Egyéb érdekességek

Wasserbillig Luxemburg és Németország határán fekszik, a Sûre és a Moselle folyók találkozásánál. Nem a látnivalóiról híres, hanem a folyópartról, amely mentén bicikli- és gyalogosút fut végig. Nagyon hangulatos település, jót lehet itt kirándulni.

A wasserbilligi templom a városközpontban.

Híd köti össze Luxemburgot és Németországot, de aki máshogy és máshol akarja átszelni a Moselle-t, az igénybe veheti ezt a minikompot, amely a két folyóparti település, Wasserbillig és Oberbillig között ingázik. A menetidő kemény 2 perc. :)

Végül pedig egy kép a folyók találkozásáról: a hidak alól érkezik a Sûre, balról pedig a Moselle.

A mai kirándulás célpontja Echternach volt. A várost és Luxembourgot közvetlen buszjárat köti össze, a menetidő kb. 1 óra. A település a Müllerthal régióban fekszik, nem messze Kis-Svájctól, amiről korábban már posztoltam. Echternach nagyon hangulatos kisváros: a Sûre folyó mentén fekszik, dombokkal-hegyekkel körbevéve, tele turistaútvonalakkal és látnivalókkal. A települést egy kőhíd köti össze a német oldallal, tehát itt is pár lépés után átlátogathatunk Németországba.

Bevallom, kicsit sok kép következik, mert sok volt a látnivaló és az érdekesség. :)

Szent Willibrord-bazilika: Szent Willibrord ír szerzetesről kapta a nevét, aki Kr. u. 698-ban érkezett Echternachba. Nagy tisztelet övezi a településen, mivel lépten-nyomon a szent szobraiba lehet botlani.

Nyitott kapukkal várják a bazilikát körbevevő térre a látogatókat.

nyitott kapuk.jpg

A bazilikával szemben található egy villa, gyönyörű kerttel.

A bazilika mellett pedig a bencés kolostor foglal helyet, ami 1899 óta középiskolaként működik.

Szent Péter és Pál templom. Hangulatos kőlépcsőkön vezet az út felfelé a templomig, ahonnan szép kilátás nyílik a bazilikára.

A központ is tele van hangulatos utcácskákkal és házakkal. A képen az ún. gótikus ház, mellette pedig a városháza.

A buszpályaudvarra megérkezve egy gyönyörű parkba jutunk, tele virágokkal és egy rokokó stílusú pavilonnal.

Ezen a kőhídon keresztül jutunk át Németországba.

Ez az épület az echternachi oldalon áll, a híd végénél. Ez volt a határátkelőhely.

A német településnek kreatív neve van. :D

német oldal.jpg

Végül pedig tettem egy sétát a német oldalon a dombon (hegyen?!), utána pedig egy másik hídon visszamentem Echternachba.

Ahogy a gyakornokság kezdetén, úgy a végén is vannak adminisztratív tennivalók. A gyakornokság elején elintézendő dolgokról ebben a posztban számoltam be, most pedig azokat sorolom fel, amelyeket a gyakornokság végének közeledtével kell elintéznünk.

A gyakornokság vége előtt 3 héttel kapunk egy e-mailt a Translation Traineeships csapattól, amelyben minden tudnivalót részletesen leírnak. Az egyik feladatunk az, hogy ki kell töltenünk egy értékelőlapot általában a gyakornoksággal, valamint a Magyar Osztályon eltöltött idővel és a terminológiai projekttel kapcsolatban. Az értékelőlapon valóban kíváncsiak a gyakornok véleményére, mivel nemcsak ikszelgetni kell, vagy pontozni ezt-azt egy egytől ötig terjedő skálán, hanem valóban kerek egész mondatokban adhatunk hangot a véleményünknek. Ezt a lapot aztán tovább kell küldenünk az osztályvezetőnek, a mentorunknak és a terminológiai projektvezetőnknek, akik ezen az értékelőlapon írásban nyilatkoznak a munkánkról. Végül a kitöltött és aláírt formanyomtatványból egy példányt megtarthatunk magunknak, egy másikat pedig a Translation Traineeships osztályra kell visszajuttatnunk. Amikor leadjuk az értékelőlapot, akkor ott kapunk egy olyan formanyomtatványt, amelynek kitöltésével kérvényezzük a hazaútra vonatkozó utazási költségtérítésünket. Ez az összeg a gyakornokság elején és a végén is jár.

to-do-list-nothing bloghoz.jpg

A második fontos feladatunk a bankszámlánkkal kapcsolatos ügyintézés. Ha kint nyitottunk bankszámlát, akkor azt a gyakornokság végeztével – és amennyiben elhagyjuk Luxemburgot – érdemes megszüntetni, és a rendszeresen használt számlánk adatait megadni, mivel a hazautazásunkra vonatkozó utazási támogatást csak a gyakornokság vége után 1-2 héttel utalják át a számlánkra.

Harmadikként az a feladatunk, hogy a Jobkaartot visszajuttassuk a Translation Traineeships osztályra, mivel ezt a gyakornokság végén kötelező leadni. A badge-t (a kék színű, parlamenti "igazolványunkat") viszont megtarthatjuk emlékbe. :)

Értékelőlapból sosem elég, úgyhogy a fent említett mellett még egyet ki kell töltenünk, amelyet az Accueilluxtól kapunk. Arra kíváncsiak, hogy mennyire voltunk megelégedve a szállásunkkal. Ezt is érdemes kitölteni, mert ugyan a kérdőív nagy részében ikszelgetni kell, de a legvégén bővebben is ki lehet fejteni, hogy mik voltak a szálláshelyünk előnyei és hátrányai.

Kicsit sok mindent kell elintéznünk a gyakornokság végén, de szerencsére három hét bőven elég az ügyintézésre. ;)